اقدام ترامپ سیلی قرن است

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین‌ از سیاست رییس‌جمهور‌ آمریکا در برخورد با بحران خاورمیانه به شدت انتقاد کرد. او تصمیم اورشلیم ترامپ را سیلی قرن خواند و گفت، توافق‌های صلح مرده‌اند.
محمود عباس در سخنرانی افتتاحیه‌‌ کنفرانس دو روزه نمایندگان ارشد سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت: ما به ترامپ نه می‌گوییم. ما طرح او را نخواهیم پذیرفت.
اشاره رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به سخنان رییس‌جمهور‌ آمریکاست که اعلام کرده بود به دنبال طرح صلحی نهایی برای بحران خاورمیانه است. دونالد ترامپ این ماموریت را به جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد خود سپرده است. محمود عباس در افتتاحیه مراسم کنفرانس در رام‌الله در کرانه باختری رود اردن گفت: ترامپ مشکل اورشلیم را با یک توئیت حل کرد.
رییس‌جمهور‌ آمریکا اوایل دسامبر گذشته (۲۰۱۷) اعلام کرد که کشورش اورشلیم (بیت‌المقدس) را پایتخت اسراییل می‌داند. این تصمیم که به تصمیم اورشلیم مشهور شد، در تضاد با سیاست‌های تاکنونی ایالات متحده در قبال بحران خاورمیانه است. تصمیم اورشلیم در سراسر جهان انتقادهای شدیدی برانگیخت و به ناآرامی مناطق فلسطینی انجامید.


اورشلیم مقدس
محمود عباس تاکید کرد: اورشلیم پایتخت جاودانه ماست، ما این پیشنهاد که به جای آن ابو دیس را به پایتختی برگزینیم، نمی‌پذیریم. ابو دیس شهر کوچکی در جنوب‌شرقی اورشلیم است.
گفته می‌شود که نمایندگان آمریکایی به فلسطینی‌ها پیشنهاد کرده‌اند این شهر را به‌جای اورشلیم به پایتختی برگزینند.
موقعیت حقوقی اورشلیم پیچیده‌ترین و حساسیت‌برانگیزترین موضوع در روند صلح خاورمیانه است. این شهر هم برای یهودیان و هم برای مسلمانان و مسیحیان مقدس است.
اسراییل در سال ۱۹۶۷ بخش شرقی اورشلیم را به تصرف خود درآورد. اسراییل کل شهر را پایتخت خود می‌داند. فلسطینی‌ها هم می‌خواهند بخش شرقی که حرم شریف و دیوار ندبه در آن قرار دارد، پایتخت کشوری باشد که برای ایجاد آن تلاش می‌کنند.
عباس در رایزنی‌های شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، اسراییل را به نقض پیمان صلح اسلو متهم کرد.
آن‌طور که روزنامه اسراییلی ‌هاآرتص گزارش کرده، عباس قراردادهای مرتبط با این پیمان را مرده توصیف کرد.
روز سیزدهم سپتامبر ۱۹۹۳ اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسراییل و یاسر عرفات، رییس سازمان آزادی‌بخش فلسطین در حضور بیل کلینتون در کاخ سفید پیمان صلح اسلو را امضا کردند. در این پیمان سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اسراییل را به رسمیت شناخت و خشونت را محکوم ‌کرد؛ اسراییل هم ساف را به عنوان نماینده قانونی فسطینی‌ها پذیرفت و یاسر عرفات اجازه یافت به سرزمین‌های فلسطینی بازگردد.
سایر اخبار این روزنامه